Coaching in de school

Eigenheid is zijn en eigenaarschap is doen.

Coaching in de school is een vehikel om sociale veiligheid en professionele cultuur duurzaam in je school te krijgen. Door iedereen wordt er geleerd en het gaat echt over onderwijs en de inhoud en niet over de structuur. Mensen krijgen zicht op wat ze kunnen en wat ze nog te leren hebben. Het draagt bij aan zelfbewustzijn en reflectie.

Als je kijkt naar het ultieme ‘coaching-in-de-school-traject’, wordt de directeur ook gecoacht. Dat is de enige die -individuele- coaching krijgt, de rest wordt ingevuld door co-coaching.

Coaching-on-the-job is de manier waarop co-coaching vorm krijgt: samen in de klas, samen observeren, samen het nagesprek voorbereiden. Dit doen leerkrachten  steeds meer zelfstandig. Je leert hoe je een goede kritische vriend van elkaar kunt zijn.

Ook kijken we meteen naar: hoe leer je kinderen elkaar te helpen met je handen op de rug? Hoe kun je ervoor zorgen dat kinderen op een betekenisvolle manier met en van elkaar gaan leren? Van voorzeggen naar vragen stellen en van imiteren naar samenwerken. De interne coaches (IB’ers of leerkrachten met dit talent) worden begeleid om in school professioneel te coachen.